Halaman

Papan Kenyataan

UJIAN AKHIR TAHUN 2020 PADA 4 NOVEMBER 2020

16 November 2009

GANGGUAN KOMUNIKASI

Komunikasi mengikut Highet, ialah pemancaran idea dari satu pemikiran kepada satu pemikiran yang lain. Komunikasi ialah satu proses penyampaian maklumat dari satu pihak ke satu pihak yang lain. Komunikasi berkesan akan tercapai jika penerima menerima dan memahami apa yang ingin disampaikan oleh penyampai.

Komunikasi memainkan peranan yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Suara guru hendaklah lantang dan jelas serta mengunakan kata-kata yang mudah difahami oleh murid. Seorang guru perlu memastikan supaya komunikasi dengan murid-muridnya adalah bersifat jelas dan terbuka.

Gangguan-gangguan dan Halangan Komunikasi

1. Bising

Kelas yang bising atau persekitaran kelas yang bising (kelas yang berhampiran dengan jalanraya atau pun kawasan pembinaan) akan menganggu komunikasi yang berkesan kerana murid atau pelajar sukar mendegar pelajaran yang disampaikan oleh guru.

2. Emosi Guru atau Murid

Emosi guru atau murid yang kurang stabil akan menjejaskan penumpuan guru atau murid semasa sessi pengajaran dan pembelajaran dan menyebabkan apa yang ingin disampaikan tidak berjaya disampaikan dengan berkesan.

3. Anggapan Umum Terhadap Guru

Terdapat sesetengah murid/pelajar yang berpendapat bahawa guru yang mengajar itu baru dan kurang pengalaman maka mereka mungkin tidak memberi tumpuan semasa pengajaran dan pembelajaran oleh itu komunikasi yang berkesan gagal dilaksanakan.

4. Pemikiran Tertutup

Guru atau murid yang mempunyai pemikiran yang tertutup akan menyebabkan komunikasi itu tidak berkesan. Murid yang berpendapat bahawa satu-satu tajuk itu tidak menarik atau penting tidak akan memberi tumpuan dan ini menyebabkan penyampaian guru tidak diterima secara seratus peratus. Manakala sifat guru yang tidak bersedia untuk menerima pendapat atau pandangan murid juga tidak membantu dalam komunikasi yang berkesan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan