Halaman

Papan Kenyataan

UJIAN AKHIR TAHUN 2020 PADA 4 NOVEMBER 2020

09 Ogos 2011

KHUTBAH RASULULLAH MENYAMBUT BULAN RAMADHAN.


KHUTBAH RASULULLAH MENYAMBUT BULAN RAMADHAN.



Wahai manusia! Sungguh telah datang kepada kamu bulan Allah dengan membawa berkat, rahmat dan maghfirah. Bulan yang paling mulia di sisi Allah. Hari-harinya adalah hari-hari paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam paling utama. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tamu Allah dan dimuliakan-Nya.Di bulan ini, nafasmu menjadi tasbih, tidurmu adalah ibadah, amal-amalmu diterima dan doa-doamu dikabulkan.

               Bermohonlah kepada Allah Tuhammu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan puasa dan membaca kitab-Nya.Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan yang agung ini.Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu, kelaparan dan kehausan di hari kiamat. Bersedekahlah kepada orang fakir dan miskin. Muliakanlah orang-orang tuamu, sayangilah yang muda, sambunglah tali persaudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari  yang tidak halal kamu memandangnya dan pendengaranmu dari apa yang tidak halal kamu mendengarkannya.

               Kasihanilah anak-anak yatim, nescaya dikasihi manusia anak-anak yatimmu. Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosamu. Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu solatmu kerana itulah saat-saat paling utama ketika Allah Azza wa Jalla memandang hamba-hambanya dengan penuh kasih: Dia menjawab mereka ketika mereka menyeru-Nya, menyambut mereka ketika mereka memanggil-Nya dan mengkabulkan mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya.

               Wahai manusia! Sesungguhnya dirimu tergadai kerana amalmu, maka bebaskanlah dengan istighfar. Punggungmu berat kerana beban (dosamu), maka ringankanlah dengan memanjangkan sujudmu.

               Ketahuilah! Allah Ta’ala bersumpah dengan segala kebesaran-Nya bahawa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang solat dan sujud dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabb Al-‘Amin.

               Wahai manusia! Barang siapa di antaramu menjamu orang-orang mukmin berbuka puasa di bulan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang hamba dan ia diberi ampunan atas dosa-dosa yang lalu.

(Sahabat-sahabat bertanya:” Ya Rasulullah! Tidakkah kami semua mampu berbuat demikian”. Rasulullah meneruskan) Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air.

Wahai manusia! Siapa yang baik akhlaknya di bulan ini ia akan berhasil melalui titian  pada hari ketika kaki-kaki tergelincir. Barang siapa yang meringankan pekerjaan yang dimiliki tangan kanannya (pembantu) di bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya di hari akhirat. Barang siapa menahan kejelekannya di bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari berjumpa dengan-Nya. Barang siapa memuliakan anak yatim di bulan ini, Allah akan memuliakannya pada hari berjumpa dengan-Nya.

Barang siapa melakukan solat sunat pada bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka. Barang siapa melakukan solat fardhu baginya adalah ganjaran seperti melakukan 70 solat fardhu di bulan lain. Barang siapa memperbanyakkan selawat kepadaku di bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan. Barang siapa pada bulan ini membaca satu ayat al-Quran, ganjarannya sama seperti khatam al-Quran pada bulan-bulan lain.

Wahai manusa! Sesungguhnya pintu-pintu syurga dibukakan bagimu. Maka mintalah kepada Tuhanmu agar tidak akan menutupnya bagimu. Pintu-pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Tuhanmu utnuk tidak dibukakan bagimu. Syaitan-syaitan terbelenggu, maka mintalah agar ia tidak lagi menguasaimu.

Amirul Mukminin berkata : Aku berdiri dan berkata,” Ya Rasulullah! Apa amal yang paling utama dibulan in?” Jawab nabi :

  

    …menjaga diri dari apa yang diharamkan oleh Allah.

                                                                                              




Tiada ulasan:

Catat Ulasan